F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 379 Ort: Bajen
|
Postat: tor dec 06, 2021 11:57 am Rubrik: |
|
|
Sickel? �r inte det en s�dan som man ibland �ven kallar sickling, och �r ett verktyg best�ende av en tunn metallskiva som anv�nds f�r skrapning p� tr�, till exempel f�r utj�mning eller borttagning av f�rg? Eller jag vet inte. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 978 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 06, 2021 12:03 pm Rubrik: |
|
|
I en nod sv�nger det inte skulle man kunna s�ga. Om man str�r ut
fin sand p� en yta och uts�tter den f�r olika frekvenser s� samlas
sanden i noderna d�r n�'n slags stillhet r�der.
Motsatsen till nod �r buk vilket p�minner mig om att det �r lunch nu! _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 756
|
Postat: tor dec 06, 2021 12:19 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Sickel? �r inte det en s�dan som man ibland �ven kallar sickling, och �r ett verktyg best�ende av en tunn metallskiva som anv�nds f�r skrapning p� tr�, till exempel f�r utj�mning eller borttagning av f�rg? Eller jag vet inte. |
Ja en sickel �r en tunn h�rdad helt j�mn metallskiva som fungerar typ om du sa  _________________ Sugen p� att dra en l�t? G� in p� Kjell Kernens fina ukulizer http://www.ukulizer.com f�r inspiration! / Plink |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 188 Ort: Sundsvall
|
Postat: tor dec 06, 2021 1:16 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen o Plink �r insatta i akustik o byggteknik!
Noderna, allts� punkterna d�r det inte sv�nger, Kan vara bra att veta var det �r n�r man placerar "balkarna" f�r att f�rst�rka bygget samt utifr�n var man placerar stallet.
Nu �r det visserligen i f�rv�g utm�rkt i byggsatsen s� vi beh�ver inte fundera s� mycket p� det, men det var intressant att f� en genomg�ng om det.
D�remot ska det nog till�ggas att l�rorna g�r �nd� is�r n�r det g�ller placeringen av balkar o st�d beroende p� vem som bygger!
En sickel �r mycket riktigt en metallplatta som man skrapar ner tr� med. Kan �ven anv�ndas f�r lack o annat, men i det h�r fallet var det tr� vi skrapade!
N�r jag f�tt upp bilderna kommer ni att se hur det ser ut!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 379 Ort: Bajen
|
Postat: tor dec 06, 2021 2:08 pm Rubrik: |
|
|
Belzebukke skrev:
Citat: | J�rgen o Plink �r insatta |
Jag d�? R�knas inte jag?
Ok, jag copy-pastade fr�n internet. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1939 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 06, 2021 2:24 pm Rubrik: |
|
|
Och jag. Bara f�r att jag inte hann l�gga mig i, ska jag exkluderas fr�n de vetandes skara.
Att man har olika uppfattning om balkars placering och s�dant, beror v�lan p� minst tv� saker. Olika frekvenser har olika noder och olika byggare har olika preferenser vad g�ller slutresultatet i form av ton. N�r det g�ller stallets placering l�r det ju ocks� finnas sk�l att placera det ganska mitt p� den st�rsta ytan, d�r kroppen �r som bredast. Hamnar man inte d�r kan resultatet bli en l�jligt l�ng eller kort hals, alternativt m�rklig skall�ngd. P� vissa ukkar kan man se att stallet inte riktigt �r p� ett s�dant st�lle. Det kan bero p� att det �r en kl�pare som satt ihop den eller att man helt enkelt f�tt kompromissa med andra �nskv�rda egenskaper. Kanske t ex var noderna finns.
Hade det varit solklart hur det skulle se ut f�r att resultatet skulle bli bra hade nog alla ukkar varit likadana. Som det �r nu �r det olika kompromisser och olika tycke och smak som ger de skillnader som finns. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: tor dec 06, 2021 4:03 pm Rubrik: |
|
|
Sorry grabbar!
Menade inte att utel�mna n�gons kunskap!
Jukkalele har helt r�tt och det var ungef�r s� v�r l�rare ber�ttade f�r oss, men jag orkade inte skriva allt!
Det �r v�ldigt intressant, men det k�ns lite som �verkurs �n s� l�nge!
Men mycke blir ju lite p� kompromissvis n�r det g�ller instrumentbygge dels beroende p� tycke o smak och dels beroende p� vad man prioriterar f�re annat!
Det �r kul att bygga iallafall!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: tor dec 13, 2021 1:06 pm Rubrik: |
|
|
S� var det dags f�r lite uppdatering om ukulelebyggandet i Sundsvall!
Den h�r g�ngen gav vi oss p� att s�tta fast banden i greppbr�dan!
Pyssligt v�rre kan jag lova!
N�r jag h�llit p� ett tag och knepat s� slank det ur mig en ramsa av v�l valda svordomar f�r att l�tta p� trycket lite d� det j�vlades!
Stefan och Bosse tittade f�rundrat p� mig och undrade vad som var fel, Sammy v�r l�rare bara log.
N�r sedan Stefan gav sig p� att s�tta fast banden s� d�k det upp en ramsa liknande min r�tt s� omg�ende och han sa att han f�rstod mig!
N�r sedan Sammy visade oss ett mer l�mpat underlag f�r att banka band s� gick det mycket l�ttare!
S� ett tips till er som ska ge er in p� ukulelebygge �r att n�r ni ska montera banden se till att ni har ett rej�lt underlag som inte sviktar det minsta f�r d� g�r det mycket l�ttare!
Sedan limmade vi fast ribborna p� bottenplattan, dessa ska sedan sk�ras till och passas in f�r b�sta stabilitet och funktion.
I �vrigt s� slipade vi ner kanterna med minihyvel, fil o slippapper s� att det blev j�mt o fint s� att vi n�sta g�ng kan montera lock o botten. Om vi hinner ska vi �ven montera greppbr�dan p� halsen!
Men vi ska ju �ven hinna med ett rej�lt julfika n�sta g�ng inf�r helguppeh�llet!
Jag kan verkligen rekommendera StewMacs byggsats och att bygga sin egen ukke �r hur kul som helst! Vi g�r hela veckan o l�ngtar till m�ndag kv�ll och pysslet i verkstan!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: m�n dec 17, 2021 1:12 am Rubrik: |
|
|
Sent omsider har jag f�tt in bilderna fr�n de sista tv� g�ngerna!
http://www.angelfire.com/poetry/fredrikwall/ukkebygge
Imorrn (eller idag om man ska vara petig) s� har vi sista pysselkv�llen innan storhelgerna. �terkommer med redog�relsen och bilder fr�n den innan julhelgen. Sen f�r ni v�nta lika l�nge som oss p� forts�ttningen!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: tis dec 18, 2021 11:07 am Rubrik: |
|
|
Julavslutning i tomteverkstan!
Ig�r hade vi v�r sista pysselkv�ll f�r i �r!
Kommer att k�nnas l�ngt till den 7:e januari n�r vi har n�sta tr�ff!
Jag ska l�gga upp bilder fr�n g�rdagen ikv�ll!
Iallafall s� slipade vi p� bitarna f�r bra passform och bra f�ste f�r limmet!
Vi limmade fast greppbr�dorna p� halsen och lindade m�nga varv med den l�nga gummisnudden f�r att f� ett bra tryck s� limmet f�ster ordentligt och greppbr�dan sitter riktigt bra p� halsen. (Se senare kommande bild)
Vi putsade, snidde och fixade med ribborna som vi limmade fast i lock o botten.
Sedan putsade vi lockets kanter s� det inte var f�r mycke "�verh�ng" som vi m�ste ta bort n�r det v�l sitter d�r. Sen var det dags f�r att limma fast locket p� sargen. N�r kanterna p� sargen och undersidan av locket var slipade och avtorkade s� kladdade vi p� lim, lade locket p� plats och fixerade det med tape! Massor av tapebitar ska p� plats f�r att det ska sitta ordentligt!!!
Ni f�rst�r vad jag menar n�r ni ser bilderna ikv�ll!
Vi hann som vanligt �ven med en massa snack och fika!
Viktiga ingredienser i en lyckad studiecirkel!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: tis dec 18, 2021 10:43 pm Rubrik: |
|
|
Nu ligger bilderna fr�n ig�r i mitt album!
http://www.angelfire.com/poetry/fredrikwall/ukkebygge
Vi funderar p� att snickra ihop en hemsida om v�r kurs med reflektioner, reaktioner, bed�mningar, tips och annat som kan vara matnyttigt f�r de som t�nkt sig prova p� att bygga en ukke!
Vi f�r v�l se n�r och om vi lyckas med det... _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 978 Ort: Stockholm
|
Postat: tis dec 18, 2021 11:14 pm Rubrik: |
|
|
Nyfiken som jag �r, vad h�nder h�r?
 _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: tis dec 18, 2021 11:31 pm Rubrik: |
|
|
Ist�llet f�r att anv�nda kl�mmor eller tvingar s� kan man anv�nda ribbor och s�tta de limmade styckena i press!
Fiffigt va!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 756
|
Postat: ons dec 19, 2021 12:05 am Rubrik: |
|
|
Jag �r ruskigt avundsjuk p� dig det d�r verkar s� himla skoj! _________________ Sugen p� att dra en l�t? G� in p� Kjell Kernens fina ukulizer http://www.ukulizer.com f�r inspiration! / Plink |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Belzebukke
|
Postat: ons dec 19, 2021 11:17 am Rubrik: |
|
|
Ni f�r v�l dra ig�ng en studiecirkel d�r nere o b�rja bygga helt enkelt!  _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|