Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Rilleman

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Rilleman

Registreringsdatum: 06 december 2021
Inl�gg: 12

InläggPostat: tis dec 11, 2021 5:42 pm    Rubrik: Rilleman Svara med citat

Tjenare!

Jag heter Richard Jonsson, bor i Link�ping och har efter mycket velande skaffat mig en ukulele. Mina enda tidigare meriter inom musiken �r blockfl�jten i sm�skolan. Dock har jag alltid tyckt om musik och gr�mt mig �ver att inte kunna spela sj�lv, s� av och till har det blivit sm� ink�p av fl�jter, munspel, elgitarrer etc. som sedan mest f�tt samla damm.

F�r tillf�llet �r jag innehavare av f�ljande:

Ett st munspel, Hohner Special 20.
En bleckpipa, st�md i D.
En g****r, Levin 118 fr�n 1958.
En n�sfl�jt, snorig...
och
En Eagle Loudmouth.

Som f�re detta scout har jag alltid v�rderat instrument med "ryggs�ckspotential" och det �r kanske en del av vad som lockar �ven den h�r g�ngen. Dessutom �r ljudet riktigt sk�nt i en v�lst�md ukulele. �n s� l�nge har jag rej�lt mycket att l�ra och jag �r �vertygad om att det �r ett steg i r�tt riktning att lyssna p� och l�ra av de som kan och d� �r ju UK:s forum en given plats att h�cka p�.
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 978

InläggPostat: tis dec 11, 2021 6:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej och v�lkommen in i ukulelens underbara v�rld!

Ukulelekommissionen �r definitivt ett bra st�lle att h�cka p�. Very Happy
Rilleman

InläggPostat: tis dec 11, 2021 6:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r v�lkomnandet!

Alltid trevligt med ett forum som har drag under sulorna. Jag sitter (naturligtvis) just nu och f�rs�ker f� till en acceptabel A-D-F#-B-st�mning. St�mapparaten s�ger att jag har lyckats, mina �ron s�ger att jag borde stoppa bomull i dom... GCEA-st�mningen k�ndes spontant mer naturlig men jag l�ter �ventyrslustan styra ett tag till. Ackorden g�r f�rv�nansv�rt liten skillnad p� oljudet jag nu �stadkommer Embarassed . Jag f�r inte till ett sk�nt melodiskt ljud utan associationerna g�r n�rmast till leksaksgitarr str�ngad med fiskelina.

Loudmouthen var n�got av ett impulsk�p eftersom "den nya platta" inte hade kommit in n�r jag var inne i butiken. F�rsta intrycket �r lite blandat. Tr�tonen �r vacker men ytan �r lite grovt slipad innan lackningen. Str�ngarna k�nns v�ldigt "plastiga" och ger inte riktigt den feedback jag skulle �nskat mig. Gissar att detta �r en vanesak. Jag laborerar nu med olika h�rda anslag. Det enda som faktiskt k�nns lite fel �r att halsen verkar ha en vridning p� n�gra grader j�mf�rt med resten av instrumentet. Inte mycket, men tillr�ckligt f�r att se skevt ut n�r jag linjerar upp sadel och stall. Question Vore tacksam f�r tips p� hur mycket man ska st� ut med och hur mycket som �r sk�l f�r reklamation/byte.
/Rilleman
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 756

InläggPostat: tis dec 11, 2021 7:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Stackare! Elda upp ucken innan det �r f�r sent....!

Skiten f�ster v�rre �n heroin och scouter �r v�l inte mycket f�r s�nt... :p
Rilleman

InläggPostat: tis dec 11, 2021 7:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Hehe!

Scouten i mig konstaterar att man i s� fall beh�ver TV� uckar, att gnida mot varandra... UAS, tidiga symptom? Very Happy
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1939

InläggPostat: tis dec 11, 2021 7:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Skaffa b�ttre str�ngar. Typ Aquila, brukar alltid ge ett lyft. Du kan l�sa mer om det h�r p� forumet. Skev hals vekar oroande. Det kan vi ocks� diskutera p� annan plats, men om den bara har en liten vinkel upp�t i f�rh�llande till locket, beh�ver det inte n�dv�ndigtvis vara en katastrof. Men ta in den till aff�ren igen och be att f� byta mot en rak.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 756

InläggPostat: tis dec 11, 2021 9:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Stora ny uckefacit= Du skall inte acceptera mindre �n att;
--Halsen �r helt rak
--Banden �r helt j�mna ( du synar ungef�r p� samma s�tt som du synar en biljardk�, huvudet mot �gat, kroppen ifr�n dig ucken v�gr�t. Sen tittar du lite lite snett fr�n v�nstr och h�ger.
--Halsen ska sitta helt an mot kroppen och inget glapp i fogen.
--N�r du st�mt ucken skall den �ven ha samma st�mning p� 12:e bandet.
--Tryck ner och ansl� (halvh�rt)str�ngarna en i taget p� alla toner p� hela halsen. Skorrar den n�gonstans?
--Kolla i �vrigt att ucken �r rak, alla fogar �r bra limmade och tajta, kolla ner i ljudh�let att inget �r konstigt.
--K�nn efter att st�mskruvarna �r ganska tr�ga, �r de inte det s� dra �t den lilla skruven i toppen med en skruvmejsel. G�r inte det s� �r de d�liga.

--Kl�m lite f�rsiktigt p� kroppen och kolla att den inte knastrar.
--Knacka i locket och kolla s� att det inte l�ter d�tt eller d�mpat.

�r det check, byt str�ngar till aquila, b�j och b�nd p� str�ngarna 20 g�nger p� varje, st�m och st�m igen. ucken �r nu godk�nd. Voila!
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 379

InläggPostat: tis dec 11, 2021 10:28 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen!

N�sfl�jt l�ter sp�nnande, men v�dligt och n�rmast h�slofarligt. Inget instrument man spelar en serenad p� f�r sitt hj�rtas utvalda, om personen inte redan fallit till f�ga.

Jag kan intyga att bra str�ngar, Aquila �r de vanligaste, �r som en oerh�rt bra trimmningssats f�r ukulelar. Sedan �r det bara att k�ra, snabbare och med ett fr�nare ljud.
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 188

InläggPostat: ons dec 12, 2021 12:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Trevligt med en till scout h�r! Smile
V�lkommen till kommissionens kakafoni p� n�tet!
Rilleman

InläggPostat: ons dec 12, 2021 2:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Tackar, tackar!

�ven om scoutandet sedan n�gra �r �verg�tt i rent friluftsliv och prylgalenskap s� antar jag att man aldrig blir riktigt fri. "Du kan ta scouten ur skogen, men aldrig skogen ur scouten" eller n�t...

N�sfl�jten var en present fr�n en gammal god v�n, p�minner lite om en ohelig korsning mellan en kazoo och en mungiga. Man bl�ser genom n�san och anv�nder munh�lan som resonanskammare. Det �r p� gr�nsen till en leksak men f�rv�nansv�rt melodisk. Enda instrumentet i samlingen som jag faktiskt kokat. Smile
/Rilleman
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 188

InläggPostat: ons dec 12, 2021 3:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo �ven jag �r sedan 11 �r en fd scout, men som du s�ger s� �r det s� att "scouting �r inte en hobby, det �r en livsstil!"
S� �ven om det organiserade scoutandet har g�tt �ver s� lockar skogen fortfarande! Smile
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet